Podczas wyjazdu organizowanego w ramach projektu ELMAR, w dniach 9-13 września 2019 roku, grupa przedsiębiorców, specjalistów z obszarów magazynowania energii, automatyki, projektowania łodzi, wybrała się na zwiedzanie przedsiębiorstw i instytucji otoczenia biznesu do Austrii, południowych Niemiec i Szwajcarii.
Wyjazd studyjny grupa rozpoczęła w Salzburgu. Uczestnicy mieli okazję poznać obszary związane z produkcją nowoczesnych i dopasowanych rynkowo łodzi elektrycznych, napędów i zastosowanych rozwiązań np. automatyki, mechaniki, zasilania i magazynowania energii.
W trzech uprzednio wskazanych krajach wyglądało to inaczej, dlatego że każda z firm, którą odwiedzono dysponowała innym Know-How i technologią, której uczyła się i wprowadzała na rynek latami. Wyjazd był skierowany głównie do przedsiębiorców zainteresowanych budowaniem tego dalej nowego rynku, ale także konstruktorów łodzi, specjalistów, naukowców, którzy mogli czerpać z inspiracji i obserwacji i w ten sposób zmieniać swoje nastawienie do stosowanych rozwiązań. Uczestnikom projektu wyjazdowego zostały zaprezentowane opcje wizytacji na salach produkcyjnych, formy przeprowadzonych testów podzespołów do produkcji, wykłady i prezentacje wyników badań, a także nowe pomysły na rozwój nowych produktów na rynku jednostek pływających z napędem elektrycznym.
Jednym z przykładów odwiedzonych firm była firma Marian Boats założona przez Iona Mariana w 2000 roku. Obecnie firma specjalizuje się w produkcji łodzi, a także produkcji, przechowywaniu i wystawianiu luksusowych jachtów. Stawiają oni także na silniki elektryczne napędzane odnawialnymi źródłami energii, a swoje akumulatory umiejscowione w jachtach stawiają na równi z akumulatorami stosowanymi przez firmę Tesla. Do ich Popularnych modeli należą: Laguna 760, Capriole 700, Magic 640, Delta 600, Eclipse 580, a także M 800.
Trzeciego dnia uczestnicy mięli możliwość przetestowania napędu elektrycznego łodzi Torqeedo, wszystko to działo się nad jeziorem Starnberg. Z kolei podczas przedostatniego dnia prezentacji zaprezentowany został statek badawczy oraz łódź solarna drugiej generacji z Uniwersytetu Konstanz, a także pierwszy na świecie nowatorski elektryczny napęd hybrydowy PV-H2.
Wiele firm, które ma swoje korzenie we wcześniej wspomnianym regionie Południowego Bałtyku, zajęło już swoją pozycję na rynku łodzi i statków elektrycznych oraz w łańcuchach dostaw, poza tym część z nich dociera również do innych regionów, poza obszar Południowego Bałtyku. W związku z dynamiką rozwoju, niezbędne jest włączenie także innych przedsiębiorstw, gdzie głównie zależy nam na zmotywowaniu naszych rodzimych firm, które bez wsparcia i propozycji, mogą zostać pominięte w rozwoju technologicznym i turystycznym.
Projekt ELMAR można określić jako inicjatywę, która wspiera ekspertów dziedzinowych z południowego regionu Bałtyku. Dzięki kolejnym inicjatywom projektu, wejście na międzynarodowy rynek dostaw i rynek zbytów dla łodzi i statków z napędem elektrycznym jest łatwiejsze, nawiązują się relacje biznesowe i powstają nowe pomysły o charakterze naukowo-bizneoswym.
Wyjazd dodatkowo przyczynił się do oceny łańcuchów dostaw, uzyskania dostępu do zagranicznych rynków zbytu na łodzi i statków z napędem elektrycznym.
Wyjazdy tego typu zapewniają:
- uzyskanie odpowiedniej wiedzy na temat e-mobilności,
- udział w seminariach i prezentacjach na temat budowy łodzi, silników, systemów,
- zebranie katalogów firm na temat cen, dostaw produktów i usług
- promocję własnych produktów i usług na zagranicznych rynkach,
- stymulującą współpracę i rozwój rynku w obszarze Południowego Bałtyku
- dostęp do wiedzy odnośnie nowych technologii w obszarze zainteresowania uczestnika
- nawiązanie znajomości / relacji pomiędzy przedsiębiorstwami i przedsiębiorcami
- możliwość zaprezentowania swojej oferty dla firm goszczących